Kā pareizi pieslēgt velosipēdu. Statīvu veidi un video!
Saulkrastu velosipēdu muzejs
Velosipēdu muzejs Krievijā!
Transporta cenu izmaiņas. Salīdzinošs pētījums
Ziņa publicēta: 10.10.2013 20:57
Nākot klajā ziņai, ka no 2014. gada 1. janvāra sadārdzināsies biļešu cenas Rīgas sabiedriskajā transportā Rīgā nedeklarētajiem iedzīvotājiem, parādījies manāms sašutums. Daļa sabiedrības uzsver, ka ar šādu rīcību tiks panākta intensīvāka pārvietošanās ar privātajām automašīnām, taču citi aktualizē pārvietošanos ar velosipēdu. Latvijas Riteņbraucēju apvienība veica dažādus izmaksu aprēķinus transporta kombinēšanas un velosatiksmes popularizēšanas kampaņas ietvaros, lai kļūtu zināmāka park&bike sistēma, kā arī lai novērstu sašutumu un iedrošinātu velobraucējus.
Jau iepriekš tika ziņots, ka no 2014. gada 1. janvāra Rīgā deklarētajiem (tekstā rīdziniekiem) biļetes cena Rīgas sabiedriskajā transportā būs 0,42 santīmi, taču nedeklarētajiem (tekstā iebraucējiem) – 0,84 santīmi. Ir noskaidrots arī tas, kādas būs citu veidu biļešu cenas, izmantojot Rīgas sabiedrisko transportu . Latvijas iedzīvotāji, kuri ir iebraucēji, pārvietojas ar vilcieniem, autobusiem vai privātajām automašīnām. Lai iegūtu konkrētus datus, tika aprēķinātas dažādas mēneša izmaksas Rīgā nedeklarētajiem iedzīvotājiem no nākamā gada.
Aprēķiniem tika izvēlētas divas dzīvesvietas – Valmiera un Jelgava, jo pilsētas ir atšķirīgos attālumos. Veicot aprēķinus, tika analizēti dažādi situāciju modeļi, pieņemot, ka pasažieris strādā/mācās tikai darba dienās (mēnesī 20 darba dienas).
1. Vilciens/starppilsētu autobuss kombinācijā ar citiem transporta līdzekļiem
Kā viens no pārvietošanās variantiem tika izvēlēts vilciens, starppilsētu autobuss un papildu katram variantam tika pieskaitītas Rīgas sabiedriskā transporta mēnešbiļetes izmaksas, ja to iegādājas visām mēneša darba dienām, vienam maršrutam. Ir iespējams, ka pasažierim nepieciešams pārvietoties vairākos maršrutos, kas attiecīgi izmaksātu vairāk.
Gadījumā, ja tiek izvēlēts vilciens, vērā tika ņemta mēneša abonementa biļetes cena darba dienām no konkrētās pilsētas uz Rīgu. Starppilsētu autobusiem, diemžēl, mēneša abonementa biļetes netiek piedāvātas.
Pilsēta, attālums km
Ceļā ar
vilcienu
Ceļā ar
autobusu
Rīgas sabiedriskā
transporta mēnešbiļete
darba dienām
(iebraucējiem)
Kopā (vilciens + sabiedriskais
Kopā (autobuss +sabiedriskais
Valmiera, 113,4 km
Ls 84,37
Ls 134,00
Ls 24,32
Ls 108,69
Ls 158,32
Jelgava 43,7 km
Ls 41,47
Ls 64,00
Ls 24,32
Ls 65,79
Ls 88,32
Attēls 1.1. Izmaksas, braucot ar vilcienu/starppilsētu autobusu, kombinācijā ar Rīgas sabiedrisko transportu
Mūsdienīgs variants ir braukšana uz Rīgu ar kādu transporta līdzekli un tālākā pārvietošanās ar velosipēdu. Rīgas autoosta sniedza informāciju, ka ne visos starppilsētu autobusos iespējams pārvadāt velosipēdus. Tas atkarīgs no autobusa veida un šofera – pēc noteikumiem drīkst pieņemt velosipēdus tikai izjauktā veidā, novietojot tos autobusa bagāžas nodalījumā. Arī cena varot būt atšķirīga, bet aptuveni tie ir 10 % no biļetes cenas. Ja velosipēdists ir iegādājies biļeti un divritenis tiešām netiek pieņemts autobusā, biļetes cena tiek atmaksāta 100 % vērtībā. Šī iemesla dēļ apkopojām izmaksas gadījumam, ja pasažieris izmanto vilcienu kā transporta veidu nokļūšanai no Valmieras/Jelgavas līdz Rīgai, to kombinējot ar velosipēdu. Diemžēl, pagaidām nevar iegādāties mēneša abonementa biļeti bagāžai, tādēļ, apskatot datus zemāk redzamajā tabulā, var redzēt, ka kombinējot velosipēdu ar vilcienu posmā Valmiera – Rīga, mēneša izmaksas ir lielākas, nekā pērkot mēnešbiļeti vilcienam un sabiedriskajam transportam, taču posmā Jelgava – Rīga mēneša izmaksas ir salīdzinoši mazākas.
Bagāžas izmaksas velosipēdam kādam joprojām var šķist pārāk augstas. Kā vēl vienu alternatīvu piedāvājam atstāt velosipēdu pieslēgtu Rīgas stacijā vakaros, lai jau nākamajā rītā ar to varētu turpināt braukt pa Rīgas ielām. Bet, diemžēl, pagaidām ne Pasažieru vilciens, ne pašvaldība nepiedāvā iespēju droši atstāt velosipēdu slēgtā tipa novietnē.
Pilsēta, attālums km
Ceļā ar vilcienu
Bagāžas biļete velosipēdistam mēnesī
Ceļā ar velosipēdu
Kopā
Valmiera, 113,4 km
Ls 84,37
Ls 34,60
Ls 0,00
Ls
118,97
Jelgava, 43,7 km
Ls 41,47
Ls 17,00
Ls 0,00
Ls
58,47
Attēls 1.2. Izmaksas, vilcienu kombinējot ar velosipēdu
1.2. Secinājumi
Izmantojot Rīgas sabiedrisko transportu, visizdevīgāk sanāk pārvietoties, to kombinējot ar vilcienu. Posmā Jelgava – Rīga, pats izdevīgākais variants ir vilciena kombinēšana ar velosipēdu. Diemžēl, posmā Valmiera – Rīga kombinēt vilcienu ar velosipēdu sanāk dārgāk, nekā to kombinējot ar Rīgas sabiedrisko transportu ( starpība 10,28 Ls ), taču, ja būtu iespējams iegādāties mēneša abonementu
bagāžai, velosipēda izmantošana atkal sanāktu lētāka un tiktu vairāk izmantota.
2. Automašīna
Tie iebraucēji, kuri ikdienā pārvietojas uz darbu ar privāto automašīnu, visdrīzāk to turpinās darīt un, iespējams, pat konkrēti nezina, kādas ir tagad un kādas būs biļešu cenas, jo viņus tas neinteresē.
Uzskaitot auto izmaksas, pārvietojoties ar to uz darbu Rīgā no iepriekš minētajām pilsētām, atkarībā no automašīnas degvielas patēriņa, noteicām cenu, pieņemot, ka degvielas patēriņš ir 5 litri uz 100 km, kā arī pieņemot, ka patēriņš ir 10 litri uz 100 km.
Pilsēta, attālums km
Benzīna cena Ls/l
Ceļā ar auto mēnesī, ja patēriņš 5 l/100 km
Ceļā ar auto mēnesī, ja patēriņš 10 l/100 km
Valmiera, 113,4 km
0,95 Ls/l
Ls 215,60
Ls 430,80
Jelgava, 43,7 km
0,95 Ls/l
Ls 83,20
Ls 166,00
Attēls 2.1. Izmaksas, pārvietojoties ar auto
Cilvēkiem, kuriem pie darba vietas ir iespējams izmantot bezmaksas stāvvietu, nav nepieciešams rēķināties ar papildu stāvvietu izdevumiem. Pieņemot, ka darba vieta ir centrā, izmaksas par automašīnas degvielu paliek nemainīgas. Ja darba vieta atrodas ārpus centra, ir nepieciešamas konkrētas koordinātes, lai aprēķinātu ceļa izmaksas.
Jārēķinās ar to, ka bieži vien darba laikā nepieciešams izbraukt ārpus faktiskās adreses, lai nokļūtu citviet, kas garantē papildu izmaksas. Ja ir vēlēšanās izmantot lētāku pārvietošanās veidu Rīgas robežās, sanāk izmantot Rīgas sabiedrisko transportu. Tomēr pats lētākais un ātrākais pārvietošanās veids cauri sastrēgumiem ir velosipēds, ar kuru izdevīgi var kombinēt automašīnu – to ievietojot privātajā transporta līdzeklī, nav jārēķinās ar bagāžas izmaksām.
2.1. Mašīna atstāta maksas stāvvietā Rīgā
Atkarībā no darba atrašanās vietas, jāpiemin arī auto stāvvietas izmaksas, neaizmirstot ziemas riepu izmaksas, ikgadējo transporta nodevu, apdrošināšanu, utt. Tādējādi pat auto ar nelielu degvielas patēriņu nenodrošina izdevīgāku pārvietošanos, kā sabiedriskais transports.
Tā kā Rīgā dažādās vietās ir dažādi stundu tarifi, autostāvvietas ir sadalītas tarifu zonās – A,B,C,D un R. Šeit var apskatīt zonu izvietojumus. Kā redzams, C zona ir visoptimālākā – tā nav izteikti tālu no centra (aptuveni pusotra kilometra robežās), bet tajā pašā laikā, autostāvvietas izmaksas ir pieņemamas (0,80 Ls – pirmā stunda, 1,20 Ls – katra nākamā stunda). Veicot šī modeļa aprēķinus, pieņēmām, ka automašīnu nepieciešams atstāt stāvvietā uz 9 stundām visas mēneša darba dienas, un līdz centram/no centra tiek izmantots velosipēds, kurš papildu izmaksas neprasa. Automašīnas degvielas patēriņš tika pieņemts tāds pats, kā iepriekš.
Pilsēta, attālums km
Benzīna cena Ls/l
Ceļā ar auto
mēnesī, ja patēriņš
5 l/100 km
Ceļā ar auto
mēnesī, ja patēriņš
10 l/100 km
Izmaksas C zonas autostāvvietai
mēnesī
Kopējās mēneša izmaksas (5l/100km)
Kopējās mēneša izmaksas (10 l/100km)
Valmiera, 113,4 km
0,95 Ls/l
Ls 215,60
Ls 430,80
Ls 208,00
Ls 423,60
Ls 638,80
Jelgava, 43,7 km
0,95 Ls/l
Ls 83,20
Ls 166,00
Ls 208,00
Ls 291,20
Ls 374,00
Attēls 2.1.1. Izmaksas, braucot ar auto un atstājot C zonas autostāvvietā, lai pēc tam braktu ar Rīgas sabiedrisko transportu
Autostāvvietas vieta
Mēneša maksa darba dienām
T/C Origo
Ls 83,63
Tērbatas iela 72
Ls 25,00
Dzirnavu iela 39/41
Ls 69,58
Brīvības iela 200
Ls 27,41
Attēls 2.1.2. Dažādu citu Rīgā atrodošos maksas auto stāvvietu cenas
2.2. Mašīna atstāta bez maksas tuvu centram
Bieži vien pasažieri, kuri dzīvo ārpus Rīgas, atstāj savus auto pēc iespējas tuvāk centram lielveikalu autostāvvietās, jo tādējādi nav nepieciešams maksāt par auto atstāšanas vietu. Tālāk var pārvietoties ar sabiedrisko transportu.
Pilsēta, attālums km
Benzīna cena Ls/l
Ceļā ar auto mēnesī, ja patēriņš 5l/100 km
Ceļā ar auto mēnesī, ja patēriņš 10l/100 km
Rīgas sabiedriskā transporta mēnešbiļete iebraucējiem
Kopējās mēneša izmaksas, ja patēriņš 5l/100km
Kopējās mēneša izmaksas, ja patēriņš 10l/100km
Valmiera, 113,4 km
0,95 Ls/l
Ls 215,60
Ls 430,80
Ls 24,32
Ls 239,92
Ls 455,12
Jelgava, 47,70 km
0,95 Ls/l
Ls 83,20
Ls 166,00
Ls 24,32
Ls 107,52
Ls 190,32
Attēls 2.2.1. Izmaksas, pārvietojoties ar auto, to novietojot bezmaksas stāvvietā un pēc tam braucot ar Rīgas sabiedrisko transportu
Vēl ir iespēja līdz centram braukt ar velosipēdu. To kombinēt ar auto ir īpaši izdevīgi - tas šajā gadījumā ļaus ietaupīt mēneša biļetes abonementa izmaksas sabiedriskajam transportam darba dienās (24,32 Ls mēnesī). Ne tikai finansiālais ietaupījums padara velosipēdu par efektīvu pārvietošanās līdzekli – nesen veiktais pētījums apstiprina divriteni kā ātrāko pārvietošanās līdzekli ikdienas sastrēgumos, pie kam distancē kas ir gandrīz no Rīgas pilsētas robežas. Papildu šiem faktiem, par velosipēda pārvadāšanu personīgajā transporta līdzeklī, nav jāmaksā par bagāžu.
Pilsēta, attālums km
Benzīna cena Ls/l
Ceļā ar auto mēnesī, ja patēriņš 5l/100 km
Ceļā ar auto mēnesī, ja patēriņš 10l/100 km
Velosipēda izmantošana
Kopējās mēneša izmaksas, ja patēriņš 5 l/100 km
Kopējās mēneša izmaksas, ja patēriņš 10 l/100 km
Valmiera, 113,4 km
0,95 Ls/l
Ls 215,60
Ls 430,40
Ls 0,00
Ls 215,60
Ls 432,40
Jelgava, 47,70 km
0,95 Ls/l
Ls 83,20
Ls 166,00
Ls 0,00
Ls 83,20
Ls 166,00
Attēls 2.2.2. Izmaksas, kombinējot auto ar velosipēdu
2.3. Kurā brīdī pārvietošanās ar auto kļūst izdevīgāka?
Lai apgāztu viedokļus par to, ka līdz ar cenu paaugstināšanos sabiedriskajos transportos, cilvēki sāks arvien vairāk pirkt un lietot privātās automašīnas, veicām atsevišķus aprēķinus par to, kādai būtu jābūt maksimālajai sabiedriskā transporta biļetes cenai, lai braukšana ar privāto automašīnu izmaksātu mazāk. Pieņēmām, ka cilvēks ikdienā pārvietojas ar vilcienu (kas ir lētāks, nekā starppilsētu autobuss) un pēc tam brauc ar sabiedrisko transportu. Aprēķini tika veikti, neierēķinot maksas auto stāvvietas cenas (auto vadītājam ir iespēja atstāt automašīnu bezmaksas stāvvietā),kas ir pats lētākais iespējamais variants (skat. attēlu 2.3.1. un 2.3.2. ).
Pilsēta, attālums km
Ceļā ar vilcienu
Ceļā ar auto mēnesī, ja patēriņš 5 l/100 km
Kādai būtu jābūt Rīgas sabiedriskā transporta biļetes maksimālajai cenai, lai sāktu kļūt izdevīgāk braukt ar auto, kura patēriņš 5l/100 km?
Valmiera, 113,4 km
Ls 84,37
Ls 215,60
(215,60 - 84,37) : 20 darba dienas : 2 braucieni dienā = 3,28 Ls
Jelgava, 43,7 km
Ls 41,47
Ls 83,20
(83,20 - 41,47) : 20 darba dienas : 2 braucieni dienā = 1,04 Ls
Attēls 2.3.1. Kādai būtu jābūt Rīgas sabiedriksā transporta biļetes maksimālajai cenai, lai sāktu kļūt izdvīgāk braukt ar mašīnu, kuras patēriņš ir 5l/100km?
Pilsēta, attālums km
Ceļā ar vilcienu
Ceļā ar auto mēnesī, ja patēriņš 10 l/100km
Kādai būtu jābūt Rīgas sabiedriskā transporta biļetes maksimālajai cenai, lai sāktu kļūt izdevīgāk braukt ar auto, kura patēriņš 10l/100km?
Valmiera, 113,4 km
Ls 84,37
Ls 430,80
(430,80 - 84,37) : 20 darba dienas : 2 braucieni dienā = 8,66 Ls
Jelgava, 43,7 km
Ls 41,47
Ls 166,00
(166,00 - 41,47) : 20 darba dienas : 2 braucieni dienā = 3,11 Ls
Attēls 2.3.2. Kādai būtu jābūt Rīgas sabiedriksā transporta biļetes maksimālajai cenai, lai sāktu kļūt izdvīgāk braukt ar mašīnu, kura patēriņš ir 10l/100km?
Daudzi izmanto privātās automašīnas, lai nokļūtu uz darbu, taču auto sēž tikai viens pasažieris. Tas nozīmē, ka braukšana ar auto kļūst vēl jo vairāk neizdevīga. Lai pārvietošanās ar auto būtu līdzvērtīga vilciena mēnešbiļetes un sabiedriskā transporta biļetes kopsummai, mašīnā būtu jāsēdina vairāk nekā viens pasažieris un pat tad brauciens neatmaksātos.
Tika veikti divi aprēķini:
Attēlā 2.3.3. tiek pieņemts, ka auto degvielas patēriņš ir 5 litri/100 km;
Attēlā 2.3.4. tiek pieņemts, ka auto patēriņš ir 10 litri/100 km.
Abos gadījumos tiek ņemts vērā lētākais variants – ja autostāvvietas izmaksas ir segtas (kas nav bieži).
Pilsēta, attālums km
Ceļā ar vilcienu
Mēneša abonementa biļetes cena iebraucējiem Rīgas sabiedriskajā transportā
Ceļā mēnesī, ja auto patēriņš 5l/100km
Minimālais pasažieru skaits auto, lai ar to braukt kļūtu izdevīgāk, nekā ar sabiedriskajiem transportiem
Valmiera, 113,4 km
Ls 84,37
Ls 24,32
Ls 215,60
215,60 : (84,37 + 24,32) = 2 pasažieri
Jelgava, 43,70 km
Ls 41,47
Ls 24,32
Ls 83,20
83,20 : (41,47 + 24,32) = 1,26 pasažieri
Attēls 2.3.3. Kādam būtu jābūt minimālajam pasažieru skaitam auto, kura patēriņš ir 5l/100km, lai ar to kļūtu izdevīgāk pārvietoties, nekā ar vilcienu un sabiedrisko transportu Rīgā?
Pilsēta, attālums km
Ceļā ar vilcienu
Mēneša biļetes cena iebraucējiem Rīgas sabiedriskajā transportā
Ceļā mēnesī, ja auto patēriņš ir 10 l/100 km
Minimālais pasažieru skaits auto, lai ar to braukt kļūtu izdevīgāk, nekā ar sabiedriskajiem transportiem
Valmiera, 113,4 km
Ls 84,37
Ls 24,32
Ls 430,80
430,80 : (84,37 + 24,32) = 4 pasažieri
Jelgava, 43,70 km
Ls 41,47
Ls 24,32
Ls 166,00
166 : (41,47 + 24,32) = 2,5pasažieri
Attēls 2.3.4. Kādam būtu jābūt minimālajam pasažieru skaitam auto, kura patēriņš ir 10l/100km, lai ar to kļūtu izdevīgāk pārvietoties, nekā ar vilcienu un sabiedrisko transportu Rīgā?
Analizējot tabulās aprēķināto, var secināt, ka pat tad, ja autovadītājam ir mašīna, kura patērē tikai 5 litrus uz 100 km un pat tad, ja pasažieris ikdienā brauc līdz Jelgavai, nepietiek ar vienu pasažieri automašīnā, lai izvēle braukt ar auto mēneša laikā atmaksātos. Pie kam, šajā aprēķinā nav ņemtas vērā visas auto izmaksas (eļļas maiņa, apkopes, remonti, ikgadējā nodeva, apdrošināšana u.c.).
2.4. Secinājumi
Auto vadītājus cenu izmaiņas visdrīzāk neskars, jo to ikdienas izmaksas netiek ietekmētas. Automašīnas izmantošana jebkurā gadījumā sanāk neizdevīgāk, nekā sabiedriskā transporta izmantošana kombinācijā ar citiem transportiem. Pats lētākais iespējamais variants ir, ja automašīnu var novietot bezmaksas auto stāvvietā tieši pie darba vietas. Ja tomēr nav tādas iespējas, tad no izdevīguma viedokļa ir jāizvēlas – vai atstāt auto maksas stāvvietā un tālāk doties ar velosipēdu vai kājām, vai tomēr atstāt bezmaksas stāvvietā nedaudz tālāk no centra un turpināt braukt ar velosipēdu vai sabiedrisko transportu. Ja auto atstāj maksas stāvvietā un pēc tam brauc ar velosipēdu vai iet ar kājām, tad minimālais izmaksu skaits braucot no Jelgavas, ir 291,20 Ls (skatīt attēlu 2.1.1.). Ja tomēr izvēlaties atstāt mašīnu tālāk no centra bezmaksas stāvvietā un tālāk doties ar sabiedrisko transportu, tad minimālās izmaksas, braucot no Jelgavas, ir 107,52 Ls (skatīt attēlu 2.2.1.). Visizdevīgakais variants ir atstāt mašīnu tālāk no centra un uz darbu braukt ar velosipēdu – minimālās izmaksas ceļā no Jelgavas ir 83,20 Ls. Izdevīgi, ka par velosipēdu kā bagāžu automašīnā nav jāpiemaksā, turklāt to jebkurā brīdī var izvilkt laukā no bagažnieka un pārvietoties – pat, ja mašīnai beidzas degviela, mierīgi var uzsēsties uz velosipēda un aizmīties tai pakaļ, jo vienīgā degviela, kas tam ir vajadzīga, ir pāris sviestmaizes brokastīs – tas pavisam noteikti izmaksā mazāk, nekā litrs benzīna. Turklāt tas, kurš no paša rīta būs izbraucis ar velosipēdu, būs darboties spējīgāks, vairāk pamodies, kā tas, kurš sēdēs sastrēgumos. Pats neizdevīgākais variants ir atstāt automašīnu maksas stāvvietā, ja nav piedāvāts mēneša abonements auto novietošanai.
Aprēķini par to, kādai būtu jābūt maksimālajai Rīgas sabiedriskā transporta biļetes cenai, lai ar automašīnu pārvietoties kļūtu izdevīgāk, vēsta, ka ar mazāko pieņemto degvielas patēriņu (5l/100km) posmā Rīga – Jelgava, sabiedriskā transporta vienreizējās biļetes cenai būtu jābūt 1,04 Ls , kas jau ir par 20 santīmiem vairāk, nekā ir paredzēts. Pieņemot, ka degvielas patēriņš ir 10 l / 100 km, garākajā posmā Rīga – Valmiera, VIENAS biļetes cenai sabiedriskajā transportā būtu jābūt 8,66 Ls (ja ar sabiedrisko transportu brauc divreiz dienā, divdesmit dienas mēnesī).
Lai pārvietošanās ar auto mēneša laikā būtu izdevīga, minimālajam pasažieru skaitam auto būtu jābūt vismaz 1,26 pasažieriem, ja degvielas patēriņš ir 5l/100km un attālums ir pieņemams (posmā Rīga – Jelgava). Taču, ja autovadītājs brauc uz Valmieru un degvielas patēriņš ir 10l/100km, auto būtu jāsēž tieši 4 pasažieriem, lai tas būtu izdevīgāk, nekā vilciena kombinēšana ar sabiedrisko transportu vai velosipēdu. Jāpiemin, ka pat, ja automašīnā brauc vairāki pasažieri, tie var nepievienoties katru mēneša dienu, kas braukšanu ar mašīnu atkal sadārdzina. Pieņemtais darba dienu skaits mēnesī bija 20 dienas – tās var būt arī vairāk. Mēnešbiļetes cena vai velosipēda lietošana vairāk kā noteikts neizmaksā, taču auto degvielas patēriņš turpina augt.
Neviens saprātīgi domājošs ceļu satiksmes dalībnieks, nesāks izmantot privāto automašīnu un mainīt līdzšinējos braukšanas paradumus, tikai minimālā cenu pieauguma dēļ.
3. Iespējas nokļūt centrā Pierīgā dzīvojošiem
Pierīgas robežās kursē Rīgas sabiedriskais transports (piemēram, uz Dārziņiem, Jaunmārupi, Mārupi, Babīti, Piņķiem, Skulti). Šos attālumus var veikt ar velosipēdu, kas bieži vien būs ātrāk, nekā sabiedriskais transports. Velosipēda lietotāji ikdienā ir daudz mobilāki un neatkarīgāki, nekā tie, kuri lieto sabiedrisko transportu. It īpaši, ja velosipēds stāv mājās, nevajadzētu ļaut tam “apaugt” ar putekļu kārtu, ja tā lietotājs dzīvo Rīgā vai Rīgas pierobežā. Nekad nav dzirdēts, ka par autobusiem, trolejbusiem, tramvajiem kāds tīksminātos kā par patīkamu pārvietošanās veidu sastrēgumos, turpretī ir iemesls, kādēļ velosipēdisti ir sajūsmā par savu transportu. Pozitīvākais pārvietošanās procesā ar velosipēdu ir tas, ka tā lietotājs vienmēr ir pamodies pirms darba/skolas dienas un jebkurā brīdī var mobili izrauties no darba vides un var pārvietoties no durvīm līdz durvīm, pašam nosakot laiku, kad doties un cik ilgā laikā veikt distanci.
4. Vilciena izmantošana kā alternatīva sabiedriskajam transportam Pierīgā dzīvojošajiem
Lai salīdzinātu izdevīgāko pārvietošanās veidu Rīgā nedeklarētajiem iedzīvotājiem, tika nosakaidroti izcenojumi gadījumam, ja pasažieris pārvietojas ar vilcienu maršrutā no kādas Pierīgas vilciena pieturas. Jāpiemin, ka sabiedriskā transporta cena solās būs 0,84 Ls, bet mēneša abonements darba dienām – 24,32 Ls. Apskatot tabulā redzamos izcenojumus, var secināt, ka pārvietošanās ar vilcienu kļūs izdevīgāka gan izmantojot vienreizējo biļeti, gan pērkot mēneša abonamentu. Ne visiem vilciens derēs, toties daļai šajos Pierīgas rajonos dzīvojošiem sadārdzinājums nebūs tik liels, tas vienkārši liks mainīt paradumus.
Maršruts
Vilciena biļetes cena
Mēneša abonementa cena vilcienam
Rīgas sabiedriskā transporta biļetes cena
Rīgas sabiedriskā transporta mēneša abonements iebraucējiem
Babīte - Rīga
Ls 0,50
Ls 14,30
Ls 0,84
Ls 24,32
Tīraine - Rīga
Ls 0,50
Ls 14,30
Ls 0,84
Ls 24,32
Dārziņi - Rīga
Ls 0,50
Ls 14,30
Ls 0,84
Ls 24,32
Attēls 4.1. Izdevīguma salīdzinājums, ja Pierīgā dzīvojošais izmantojo vilcienu vai Rīgas sabiedrisko transportu
5. Secinājumi
Sadārdzinājums vairumam ir tik nebūtisks, ka tas nemainīs iedzīvotājiem jau tik ierasto pārvietošanās veidu ikdienā. Tas, savukārt, apgāž apgalvojumu, ka cilvēki arvien vairāk sāks deklarēties Rīgā. Tā iedzīvotāju daļa, kurai cenu pieaugums šķitīs būtisks, mainīs pārvietošanās ieradumus un, iespējams, kā alternatīvu izmantos velosipēdu. Kā jau iepriekš tika minēts, mēneša biļetes cena Rīgas sabiedriskajam transportam darba dienām būs 24,32 Ls. Pieņemot, ka cilvēks pat nav iegādājies sev riteni (pieņemsim, ka tas maksā 150 Ls), izmaksas atpelnītos pusgada laikā un pēc tam līdzekļi sāktu ietaupīties.
Ja katru mēneša darba dienu ir jāpārvietojas ar vilcienu un sabiedrisko transportu posmā Valmiera - Rīga, Rīgas sabiedriskā transporta izmaksas sastāda 22 % no kopējām, taču, ja posmā Jelgava – Rīga, tad sabiedriskā transporta izmaksas sastāda 36 % no kopējām izmaksām, kas uz kopējā fona arī nav daudz. Ja piemin velosipēda pārvadāšanas izmaksas vilcienos, ierosinājums būtu ieviest mēneša abonementa bagāžas biļeti, ar kuru pasažieri varētu pārvadāt velosipēdus, vajadzības gadījumā arī dzīvniekus un bagāžu. Tad velosipēda pārvadāšana būtu viennozīmīgi lētākais un ātrākais pārvietošanās veids visos attālumos.
Vislielākais potenciāls ikdienā pārvietoties ar velosipēdu ir Pierīgā dzīvojošajiem, kuru izmaksas par sabiedrisko transportu palielināsies. Veicamais attālums ir pieņemams, turklāt ikdienas velobraukšana ir veselīgs ieradums, kurš palīdz uzturēt braucēju formā, kā arī plaušas ir pilnas ar svaigu gaisu, kas nozīmē produktīvu dienu darbā. Cilvēks nevar teikt, ka viņš ir brīvs, ja ikdienā ir atkarīgs no tik daudziem apstākļiem, tajā skaitā – sabiedriskā transporta saraksta. Ja velosipēds atmaksājas pusgada laikā pat tad, kad tas ir jāiegādājas, tad jāaizdomājas, cik daudz līdzekļu izdodas ietaupīt, ja tas jau ir iegādāts. Pierīgā dzīvojošajiem visizdevīgāk būtu braukt ar velosipēdu. Tomēr, ja dažāda veida apstākļu dēļ, nav iespējams ar to pārvietoties, tad tagad par 10.02 Ls izdevīgāk sanāk izmantot vilcienu nekā Rīgas sabiedrisko transportu, turklāt vilcienos ir vieglāk pārvadāt velosipēdus. Rīgas pilsētā ir visvairāk sastrēgumu un izmešu, līdz ar to, izmantojot divriteni, tā lietotājs uzlabo vidi Rīgas pilsētā. Kā zināms, velosipēds ir kļuvis par aktuālu modes aksesuāru, tātad braucējs arī katru dienu ar stilu ierodas savā darba vietā. Ir arī darba vietas, kuras, vadoties pēc darbinieku ieteikumiem, izveidojušas dienesta velosipēdu novietnes un speciālas dušas, kur pēc velobrauciena var atsvaidzināties. Varbūt ir vērts padomāt par ierosinājumiem darba vadībai?
Tiem, kas ir iebraucēji un attālumu nevar tik viegli veikt ar velosipēdu, visizdevīgāk tomēr sanāk kombinēt vilcienu ar sabiedrisko transportu vai velosipēdu (atkarībā no attāluma). Ieviešot vilcienos iespēju iegādāties mēneša abonementa biļeti bagāžai, vilciena kombinācija ar velosipēdu pilnīgi noteikti sanāktu visizdevīgākā. Pagaidām posmā Rīga – Jelgava visizdevīgāk sanāk kombinēt vilcienu ar velosipēdu (kopā Ls 58,47), taču, posmā Rīga – Valmiera, visizdevīgāk līdz Rīgai ir nokļūt ar vilcienu, pēc tam turpinot ceļu ar Rīgas sabiedrisko transportu (kopā Ls 108,69). Tomēr, ja nepieciešama mēneša abonementa biļete vairākos Rīgas sabiedriskā transporta maršrutos, izmaksas palielinātos. Šajā gadījumā noteikti velosipēds ņem virsroku.
Pārvietojoties ar velosipēdu mūsdienu satiksmē ir tik daudz plusu, ka tos visus pat nav iespējams uzskaitīt. Latvijas Riteņbraucēju apvienība aicina Rīgā nedeklarētos iedzīvotājus padomāt par jaunām izvēlēm. Iespējams, šis ir laiks, kad mainīt jau esošos paradumus un uzsākt jaunu, „zaļu” dzīvi.