Šodien ziņu portāls TVNET aktualizējis riteņbraucējiem aktuālu tēmu par veloceliņu materiāliem un to būvēšanu. Viedokli pauda Latvijas Riteņbraucēju apvienības valdes loceklis Romāns Meļņiks, savukārt ceļu satiksmes dalībnieku – riteņbraucēju, gājēju, u.c. – viedokļus par tēmu varēja lasīt sadaļā “komentāri”. Velo vortāls www.divritenis.lv veica viedokļu apkopošanu.
Mūsdienās visaktuālākais jautājums ceļu būves jomā ir izmaksas. Kā minēts ziņu portālā TVNET, kāds ceļu nozares eksperts vienā no Latvijas lielākajām ceļu būves firmām, skaidrojis, ka asfalta izmaksas ir aptuveni 25 – 30 % lielākas, nekā bruģētajam segumam. TVNET portāla lietotāju komentāros atklājas viedokļu atšķirība – katra transporta lietotājs spriež pēc savām vajadzībām, ērtībām un pieredzes. Tomēr, veloceliņu būves procesā, visnozīmīgākās ir tieši velosipēdistu intereses. Vairākums velobraucēju tomēr atbalsta asfalta segumu, visbiežāk argumentējot, ka pa to ir vieglāk pārvietoties. Turpretī autovadītāji uzsver, ka ceļi, kuri vispirms būtu jāsaved kārtībā, ir galvenās maģistrāles un tikai pēc tam būtu jādomā par labu segumu veloceliņiem.
Galvenie argumenti par labu bruģa izmantojumam:
- Lētākas izmaksas;
- Ātrāka nožūšana pēc lietus;
- Viegli atjaunojams;
- Neveidojas peļķes;
Biežāk minētie iebildumi pret bruģa izmantojumu:
- bruģis nosēžas un ar laiku paliek nelīdzens;
- bruģis ir slidens;
- pārvietošanās pa bruģi daudziem rada nepatīkamas sajūtas ķermeņa vibrācijas dēļ;
- braucot pa nekvalitatīvu bruģa segumu, var nodarīt kaitējumu arī velosipēdam;
- spriežot pēc jau ieklātā bruģa seguma citviet, nav uzticības, ka bruģis tiktu ieklāts kvalitatīvi;
- ja bruģis ir viegli bojājams, nekvalitatīvi ieklāts, pārvietošanās pa to var būt bīstama;
- liela daļa velosipēdistu atzīst, ka , ja ir bruģis un blakus ir asfalts – braukšanai izvēlēsies asfaltu. Šādā gadījumā velosipēdiem domātais celiņš zaudē savu funkciju.
Galvenie argumenti par labu asfalta izmantojumam:
- līdzenāks un vieglāk izbraucāms nekā bruģis;
- mitrā laikā asfalta segums nodrošina īsāku bremzēšanas ceļu nekā bruģis;
- ceļš vairāk asociētos ar ielu, līdz ar to gājēju un velosipēdistu starpā rastos mazāk konfliktu (jo gājēji neietu pa velo celiņu);
- līdzenāks ceļš - vairāk iespējamo ceļa lietotāju.
Biežāk minētie iebildumi pret asfalta izmantojumu:
- ar laiku veidojas asfalta nelīdzenumi;
- asfalts grūtāk un dārgāk atjaunojams nekā bruģis;
- asfalts pie augstākas temperatūras sāk kust.
Cik cilvēku, tik viedokļu jeb šajā gadījumā – cik ceļu satiksmes dalībnieku, tik viedokļu. Ja naudu tērē veloceliņu izveidošanā, tad labāk to ir tērēt domājot ilgtermiņā. Labāk uzlikt kvalitatīvu segumu, kurš ilgāk kalpos un atbilst galvenās ceļu mērķauditorijas jeb velosipēdistu interesēm un vajadzībām nevis vadīties pēc „ka tikai lētāk” principa. Kā vēsta tautas ticējums - skopais maksā divreiz.
Diskusijas vēl joprojām turpinās. Izlasīt rakstu un paust savu viedokli varat http://www.tvnet.lv/auto/satiksme/474775-bruga_velocelins_letaks_bet_ne_labaks_par_asfaltu