Cauri auto stāvvietai marķētais Centrs-Imanta veloceliņa posms gar Botānisko dārzu izraisījis visai pretrunīgus riteņbraucēju vērtējumus. Vieni jūtas nedroši, braucot starp mašīnām, citi atzīst, ka satiksmes drošība uzlabojusies, vēl citi rosina apsvērt alternatīvas.
Iepriekš veloceliņš gar Botānisko dārzu veda pa ietvi, taču tā ir visai sliktā stāvoklī un šaura, līdz ar to braucējiem brīžiem bija jāapstājas, lai palaistu gājējus. Īpaši, kad Botāniskajā dārzā bija plaši izziņoti pasākumi.
Tieši šī iemesla dēļ daudzi bija iesākuši braukt caur autostāvvietu. Šī gada pavasarī Rīgas domes Satiksmes departamenta speciālisti izlēma noasfaltēt iebraukto taciņu vietas un veloceliņa posmu labi pamanāmā veidā marķēt cauri autostāvvietai.
Secinājumi, apsekojot konkrēto vietu un uzklausot arī riteņbraucēju viedokļus:
Izskatās, ka ir atrasts tīri labs risinājums rekomendējošo velojoslu marķēšanai, ko varētu izmantot arī citviet Rīgā. Atcerēsimies, pavasara pusē vairākās Rīgas centra ielās tika uzkrāsotas uz asfalta slikti pamanāmās zilās rekomendējošo velojoslu piktogrammas. Tās, protams, neņēma vērā ne riteņbraucēji, ne autovadītāji. Pie Botāniskā dārza šīs pašas bultiņas un riteņbraucēju attēli likti uz balta fona. Ļoti labi pamanāmi. Ilgāku laiku pavērojot auto un riteņbraucēju kustību stāvlaukumā pie Botāniskā dārza, redzams, ka jaunās zīmes tiek respektētas. Auto tās cenšas apbraukt, velosipēdisti brauc bultiņās norādītos virzienos. Arī gājēji iet pa malu.
Jāpiebilst gan, ka šīs ir tikai nekur likumdošanā nereglamentēts rekomendējošās velojoslas, kuru respektēšana satiksmes dalībniekiem nav uzlikta par pienākumu. Pilsētas centrā uz ielām būstu nepieciešams marķēt tādas velojoslas, uz kurām automašīnas nedrīkstētu atrasties un tas būtu noteikts Ceļu satiksmes noteikumos. Bet, kā jau minēts, daudzviet būtu izmantojamas arī šādas rekomendējošās zīmes, ja tās autovadītāji brīvprātīgi respektēs.
Tiesa, velojosla ir labi pamanāma tikai tad, kad uz tās uzbraukts. Autovadītāji, nogriežoties no Jūrmalas gatves uz Botāniskā dārza auto stāvlaukumu, pat nenojauš, ka viņam abos sānos var ieskriet pa velojoslu droši braucošie riteņbraucēji. Lai to novērstu, kopā ar P zīmi pie iebrauktuves stāvvietā būtu jāizliek arī brīdinājums par veloceliņu.
Velojoslas virziens nav īsti skaidrs arī braucot ar riteni centra virzienā no Imantas. Mazā zilā ceļazīmīte ar ieslīpo bultiņu ir maldinoša, bet marķējums uz asfalta parādās patālu no ietves sazarojuma. Līdz ar to daļa riteņbraucēju (kas varbūt te nebraukā katru dienu) gluži automātiski turpina braukt gar žogu pa ietvi. Lai novērstu pārpratumus, veloceliņa virziena marķējums pagrieziena vietās būtu jāatzīmē uz asfalta.
Arī uz Slokas ielas ietves būtu nepieciešamas labi pamanāmas brīdinājuma zīmes par to, ka te iespējama intensīvāka nekā citur velosipēdistu plūsma. Lai nebūtu velosadursmju riska ar gājējiem, kas virzās no Botāniskā dārza ieejas uz sabiedrisko transportu.
Lai arī dienās, kad Botāniskajā dārzā ir maz apmeklētāju, veloplūsmas novirzīšana no ietves gar žogu uz rekomendējošo velojoslu cauri autostāvvietai ir tīri labs risinājums, tas visiem ir apgrūtinošs tad, kad Botāniskais dārzs rīko klientu piesaistes pasākumus. Tad šajā vietā ir daudz automašību un gājēju. Un tādā gadījumā raitai riteņbraucēju kustībai nelīdz arī labi redzamais marķējums.
Tāpēc, iespējams, labāks risinājums būtu pilnīgi atsevišķi stāvoša veloceliņa izbūve. Tas varētu tikt veidots vietā, kur šobrīd ir gājēju pilnībā nelietota ietve gar Jūrmalas gatvi. Protams, ietve būtu kapitāli jāpārbūvē, jo šobrīd tā ir ļoti sliktā stāvoklī - asfalts ir savu laiku nokalpojis, vietām uz ietves ir stabi, kas būtu jāpārceļ, tāpat arī jāizbūvē ērti un labi pamanāmi krustojumi ar iebrauktuvēm autostāvvietā, degvielas uzpildes stacijā un automazgātuvē.
Un, kādas ir jūsu domas par labāko risinājumu šajā vietā?