Par projektu|Preses relīzēm|Reklāmas iespējas
Seko mums:
 Meklēšana:
 





Aktuālā aptauja
Kurās Rīgas centra ielās vajag velojoslu?
Brīvības
Čaka/Marijas
Valdemāra
Elizabetes
Lāčplēša
Stabu
Visās minētajās
Nevienā
Cits variants (ierakstiet komentārā)
 
(varat balsot reizi dienā)
aptaujas rezultāti »
iesaka veloriga.lv


Kā pareizi pieslēgt velosipēdu. Statīvu veidi un video!




Saulkrastu velosipēdu muzejs



Velosipēdu muzejs Krievijā!

 
 



Atrod Latgalē kaltu augstratu

Ziņa publicēta: 23.01.2012 21:21
Žurnāla Ilustrētā Pasaules Vēsture 2012. gada februāra numurā lasāms Ilzes Grīnumas raksts par Saulkrastu Velosipēdu muzeja jauno eksponātu - 19.gadsimta beigās Latgalē izgatavotu augstratu. Lauku smēdē kaltā velosipēda konstrukcija ir īsts meistarstiķis ar vairākiem tik asprātīgiem risinājumiem, kādi nav sastopami tālaika fabrikā ražotam divritenim.

Rugāju novadā netālu no Balviem velobūves entuziasti atrada un 2011. gada vasarā pārveda uz Saulkrastu Velosipēdu muzeju kāda pagaidām nezināma Latgales kalēja meistardarbu – 19. gadsimta 80. gados kaltu augstratu. Velosipēda konstrukcija ar milzīgu priekšējo riteni un mazu aizmugurējo atbalsta ratu, domājams, noskatīta no kāda tālaika rūpnieciski izgatavota un no ārzemēm ievesta divriteņa. Spriežot pēc dažām raksturīgām detaļām, tas varētu būt bijis “Mayer” tipa augstrats, kādi bija populāri Francijā ap 1875. gadu.

Pašlaik notiek šī unikālā atraduma restaurācija, kuras gaitā atklājies ne viens vien interesants fakts. Jau tagad ir skaidrs, ka kalējs velosipēdu ir kalis paša lietošanai – tikai pats meistars tajā laikā spēja nodrošināt divriteņa regulāru remontu. Tam bieži nācās mainīt salūzušos spieķus vai labot slīdgultņus izdilušajai priekšējai asij. Pēc asu nodiluma var noprast, ka augstrats lietots intensīvi un pietiekami ilgā laikā.

Kalēja meistarstiķi

Velosipēda konstrukcijā redzami vairāki asprātīgi risinājumi, kādi nav sastopami nevienam tālaika fabrikā ražotam divritenim.

  • Atjautīgi atrisināta visu augstratu problēma – braucēja kājas aizsardzība pagriezienā. Rūpnieciski ražotam tālaika velosipēdam kāju no lielā rata pasargāja neliels aizsargs no izliektas stieples. Latgales kalējs savam divritenim izgatavoja kaltu dubļusargu, kas sargāja gan braucēja kājas, gan drēbes lietainā laikā.
  • Oriģināla signālierīce – liets bronzas zvans, ko skandināja ar speciāla mehānisma palīdzību.
  • Dārgās kaučuka gumijas riepas vietā šis velosipēds aprīkots ar riepu no savītas linu virves.

Augstrata restaurāciju plānots pabeigt līdz Velosipēdu muzeja 15 gadu jubilejai 2012. gada maijā.


Muzeja dibinātājs Jānis Seregins gatavs Latgalē atrasto dārgumu vest uz jaunajām mājām Saulkrastos. (Jāņa Seregina foto)

Savukārt 21.janvārī Saulkrastu Velosipēdu muzeja Twitter ziņojumos (http://Twitter.com/Velomuseum) bija apskatāmi restaurācijas gaitā uzņemtie attēli.

Plašāka informācija par žurnālu Ilustrētā Pasaules Vēsture lasāma: http://ilustretavesture.lv/

Plašāka informācija par Saulkrastu Velosipēdu muzeju lasāma: http://www.velomuseum.tk/

Patika? Lasi arī tupmāk, atzīmē
Tavs komentārs:
Vārds, Uzvārds:*
e-pasts:* (netiek publicēts)
Aprēķiniet: 15 + 2 =
 »
Top.LV