Par projektu|Preses relīzēm|Reklāmas iespējas
Seko mums:
 Meklēšana:
 





Aktuālā aptauja
Kurās Rīgas centra ielās vajag velojoslu?
Brīvības
Čaka/Marijas
Valdemāra
Elizabetes
Lāčplēša
Stabu
Visās minētajās
Nevienā
Cits variants (ierakstiet komentārā)
 
(varat balsot reizi dienā)
aptaujas rezultāti »
iesaka veloriga.lv


Kā pareizi pieslēgt velosipēdu. Statīvu veidi un video!




Saulkrastu velosipēdu muzejs



Velosipēdu muzejs Krievijā!

 
 



“Kritiskajā masā” nereti veidojas konfliktsituācijas ar citiem satiksmes dalībniekiem

Ziņa publicēta: 30.04.2014 10:06
Jau vairākus gadus 1. maijā iepriekš neprognozēts skaits velosipēdistu pulcējas pie Dailes teātra pulksten 13.00, lai vienotos “Kritiskās masas” braucienā. Pasākuma mērķis ir veicināt velo infrastruktūras attīstību un sakārtošanu, taču, kā zināms, domas par to nereti atšķiras. Lai sniegtu priekšstatu par dažādajiem uzskatiem, Veloriga.lv un Latvijas Riteņbraucēju apvienība apkopoja brauciena dalībnieka Jāņa Ķīnasta, kā arī CSDD viedokļu apkopojumu.

Jānis Ķīnasts: ““Kritiskā masa” ir notikums, kurā nereti apliecinās satiksmes cilvēciskums, kā arī tas, ka to veido savstarpēja cieņa.”

Kā stāsta Jānis, "Kritiskā masa" ir svētki, kuru mērķis ir svinēt draudzību, piederību savai pilsētai un prieku, ko sniedz velosipēds. Kritiskā masa iestājas par cilvēciskam mērogam veidotu vidi un sevi identificē kā daļu no šī manifesta.

"Katrs no tās dalībniekiem ir organizators, rīkotājs un atbalstītājs vienā personā. To neorganizē kāda noteikta cilvēku grupa, kā vēl arvien citi maldīgi uzskata. Tāpat daudzi kļūdaini domā, ka šis pasākums norit ar mērķi oponēt pastāvošajai iekārtai – cenšas būt „pret”.

Pasākums pulcē līdzīgi domājošus cilvēkus, kuri ir “par” cilvēka vietu pilsētā un uzskata, ka nepieciešama velosipēda harmoniska iekļaušana pilsētvidē un tās publiskajā ārtelpā, kurā pašlaik lielāko daļu aizņem tieši ielas un dažādu laukumu teritorija. Kritiskā masa simbolizē savstarpēju komunikāciju ar dabu un aicinājumu uz veselīgu dzīvesveidu, kā arī iezīmē jauna veida pieeju pilsētvides radīšanas procesam, tam kļūstot par tādu, kura centrā atrodas cilvēks, dzīvas būtnes, emocijas un sajūtas, nevis mākslīgas butaforijas. Pavisam vienkārši – runa ir par tādu pilsētu, kas domāta visiem, neizslēdzot un neizceļot vienu."

"Par Kritiskās masas izcelsmes vietu var uzskatīt ASV pilsētu San-Francisko 1992.gadā, lai gan, atsaucoties uz šo ziņu (skatīt ŠEIT), Stokholmā šāda veida braucieni notikuši jau septiņdesmitajos gados. Pasākums ir kā globāla tradīcija ir izplatīts arī ārzemēs un, piemēram, Budapešta ir absolūts labās prakses piemērs ar 100 000 dalībniekiem. Pats nosaukums „Kritiskā masa” ir atvasināts no metodes, kuru Āzijas valstīs jau izsenis izmantojuši velosipēdisti un motobraucēji, lai vieglāk, ērtāk un drošāk šķērsotu krustojumus. Braucēju skaitam (masai) sasniedzot „kritisko” skaitli, tiek panākts tādas masas efekts, kuru nevar nerespektēt pārējie satiksmes dalībnieki. Kā varam noprast, šis pasākums gadu laikā ir veidojies arvien grandiozāks un pašlaik tas jau ir kļuvis par globālu tradīciju. Ja nekļūdos, tad Rīgā pirmā „Kritiskā Masa” norisinājas 2003. gadā," teic dalībnieks.

Par citu ceļu satiksmes dalībnieku attieksmi brauciena laikā, Jānis spriež: “No debesīm līdz ellei ir viens solis, tomēr jāsaka, ka vismaz pērn attieksme bija cieņpilna un saprotoša. Galu galā, “Kritiskā masa” ir lielisks notikums, kurā nereti apliecinās satiksmes cilvēciskums, kā arī tas, ka to veido savstarpēja cieņa. Savas dalības laikā nekad neesmu un arī nevēlos pieredzēt nevienu nelaimes gadījumu, kā arī lūdzu visiem citiem cilvēkiem rūpēties, lai tādi nenotiktu. Galvenais princips pārvietošanās organizēšanā ir nedarīt citiem to, ko nevēlētos, lai dara mums pašiem – tieši tik vienkārši.”

"Kritiskā masa ir dzīvs un vesels ķermenis, kuru sargā tā maņas, kas šajā gadījumā ir cilvēki to visradošākajā izpausmē. Brīdinot pārējos, tiek izmantota gan skaņa, gan plakāti, gan arī atsevišķi braucēji uzņemas “ganu” lomu – šis viss parāda cilvēku vēlmi un spēju būt vienotiem. Uzskatu, ka tieši šādu drošības risinājumu daudzveidība ir tas, uz ko tiekties.

Šis notikums spilgti apliecina braucēju spēju pašorganizēties. Par šo visu var un vajag runāt ilgi un plaši, jo šī pasākuma jēga, kā jau minēju, sniedzas tālāk par vienkāršu braukšanu ar divriteni. Kritiskā masa ir neformāls laikmetīgās kultūras svētku pasākums, kas tik nepieciešami atsvaidzina mūsu formālo un institucionālo sadzīvi," secina Jānis.

CSDD un Valsts policija aicina “Kritiskās masas” velobraucējus cienīt citus satiksmes dalībniekus un ievērot noteikumus

Ņemot vērā pieredzi, ka ikgadējā 1.maija velobraucēju akcijā “Kritiskā masa” ielās izbrauc daudz velobraucēju un nereti veidojas konfliktsituācijas ar citiem satiksmes dalībniekiem, Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) un Valsts policija aicina šī brauciena dalībniekus cienīt citus un ievērot ceļu satiksmes noteikumus. Tā vietā, lai dotos nesaskaņotā braucienā pa Rīgas ielām, velosipēdisti tiek aicināti piedalīties Rīgas velo nedēļas pasākumos (www.rigasvelonedela.lv). Savukārt pārējiem satiksmes dalībniekiem šajās dienās ir jārēķinās, ka velosipēdisti Rīgas ielās būs vairāk un 1. maijā pilsētas centrā pārvietošanās ar transportu varētu būt apgrūtināta.

“”Kritiskās masas” mērķis – veicināt velo infrastruktūras attīstību un sakārtošanu – saskan ar CSDD aktuālajiem jautājumiem, tomēr izvēlētais uzrunas formāts ir pretrunā mūsu redzējumam par satiksmes organizāciju. Šobrīd ceļu satiksmē visvairāk nepieciešama savstarpēja cieņa, mierīga līdzāspastāvēšana un rēķināšanās vienam ar otru. Savukārt kāda konkrēta transportlīdzekļa vadītāju vēlmju un vajadzību uzsvēršana, traucējot pārējiem satiksmes dalībniekiem, tikai vairo negācijas un nekādi neveicina savstarpēji cienošu attiecību veidošanu ceļu satiksmē,” skaidro CSDD valdes priekšsēdētājs Andris Lukstiņš.

Kritiskās masas dalībnieki 1.maijā plkst. 13:00 pulcēsies laukumā pie Dailes teātra, no kurienes dosies Rīgas ielās. Iedzīvotājiem jārēķinās ar iespējamiem satiksmes traucējumiem līdz pat vakaram un jābūt īpaši uzmanīgiem, pārvietojoties Rīgas centrā. Vienlaikus brauciena dalībnieki tiek aicināti ievērot ceļu satiksmes un sabiedriskās kārtības noteikumus, lai neapdraudētu savu un apkārtējo drošību. Vecāki īpaši tiek aicināti pieskatīt savas atvases un nedoties pūlī ar pašiem mazākajiem satiksmes dalībniekiem.

Kā norāda Valsts policijas Galvenās kārtības policijas pārvaldes Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Normunds Krapsis, ik gadu “Kritiskās masas” brauciena laikā notiek daudzi pārkāpumi un tiek demonstrēta  nevērība pret citiem satiksmes dalībniekiem: “Lielais velosipēdu skaits un vēlme visiem braukt vienkopus, provocē dažādus ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumus no pašu velosipēdistu puses – netiek ievēroti luksoforu signāli, tiek pilnībā bloķēta citu satiksmes dalībnieku kustība, daži no velobraucējiem ielās dodas alkohola reibumā. Tādējādi negadījumu riskam tiek pakļauti ne vien pieaugušie, bet arī bērni un pusaudži.”

Lai uzlabotu savstarpējās attiecības dažādu satiksmes dalībnieku starpā un veicināt drošu pārvietošanos pilsētā, patlaban norisinās CSDD satiksmes drošības kampaņa „Cieņa darbojas!”. Kampaņas video apskatāms CSDD YouTube kanālā:

Latviski:

Krieviski:

Patika? Lasi arī tupmāk, atzīmē
Tavs komentārs:
Vārds, Uzvārds:*
e-pasts:* (netiek publicēts)
Aprēķiniet: 9 + 1 =
 »
Top.LV