Par projektu|Preses relīzēm|Reklāmas iespējas
Seko mums:
 Meklēšana:
 





Aktuālā aptauja
Kurās Rīgas centra ielās vajag velojoslu?
Brīvības
Čaka/Marijas
Valdemāra
Elizabetes
Lāčplēša
Stabu
Visās minētajās
Nevienā
Cits variants (ierakstiet komentārā)
 
(varat balsot reizi dienā)
aptaujas rezultāti »
iesaka veloriga.lv


Kā pareizi pieslēgt velosipēdu. Statīvu veidi un video!




Saulkrastu velosipēdu muzejs



Velosipēdu muzejs Krievijā!

 
 



Par riteņbraucējiem bīstamām pretrunām CSN

Ziņa publicēta: 01.06.2013 10:53
Velobraucēja Linda, kas sociālajos tīklos zināma kā @Sursurs, savā blogā aktualizējusi visiem riteņbraucējiem aktuālu tēmu - vai gājēji drīkst staigāt pa veloceliņiem. Izrādās, Ceļu satiksmes noteikumos šajā ziņā ir būtiska pretruna, kas riteņbraucēja un gājēja sadursmes gadījumā var radīt būtiskas problēmas.

Aicinām šo rakstu rūpīgi izlasīt arī CSDD amatpersonām un rosināt valdībā pieņemt grozījumus CSN, kas šīs pretrunas novērsīs.

Par gājējiem un velosipēdistiem uz velosipēdu ceļa – juridiskajām niansēm un saprāta robežām
 

 Uz tā veloceliņa, kurš apzīmēts ar Ceļu satiksmes noteikumos (CSN) norādīto 413.zīmi , un pa kuru saskaņā ar noteikumu 230.6.punktu velosipēdistam jābrauc obligāti.

Sākot lasīt CSN viss ir skaisti:

1)      1.51.punkts stāsta, ka velosipēdu ceļš ir „ceļš, kas paredzēts braukšanai ar velosipēdiem un mopēdiem (var būt apzīmēts ar 413.ceļa zīmi vai 932. vai 941.ceļa apzīmējumu)”.

Der ielāgot, ka atsevišķi CSN 1.22 punktā ir nodefinēts arī tāds jēdziens kā „gājēju un velosipēdu ceļš” — paredzēts gājējiem un braukšanai ar velosipēdu, un kurš ir apzīmēts ar citām zīmēm un/vai ceļa apzīmējumiem.

2)      Tāpat ļoti skaisti un saprotami CSN 16.punkts saka, ka „Gājējiem jāpārvietojas pa ietvi, gājēju ceļu vai gājēju un velosipēdu ceļu, bet, ja to nav, – pa nomali. Ja ietves, gājēju ceļa, gājēju un velosipēdu ceļa, nomales nav vai pa to pārvietoties nav iespējams, gājējiem ir atļauts pārvietoties pa brauktuves malu vienā rindā (pa ceļiem, kur ir sadalošā josla, – pa ārmalu).

Kā izriet no šī – 16.punkta – gājējiem pa velosipēdu ceļu pārvietoties NAV atļauts. Tūlīt gājēju aizstāvji iesauksies, ka tās ir nianses un iespējams noteikumu izdevējs šeit ir domājis arī speciāli nodefinēto „velosipēdu ceļu”, bet aizmirsis to pierakstīt.

Tomēr paskatoties citus CSN noteikumu punktus, piemēram, 46.punktu ir redzams, ka tajā nekas nav aizmirsts: „46. (..) Transportlīdzekļu vadītāji, kuru transportlīdzekļiem ir iedegta mirgojoša zila bākuguns bez ieslēgta speciāla skaņas signāla, nedrīkst pārkāpt šo noteikumu prasības, izņemot apstāšanās un stāvēšanas noteikumus, kā arī šo noteikumu 111.punktā minēto aizliegumu mehāniskajiem transportlīdzekļiem braukt pa ietvēm, gājēju ceļiem, velosipēdu ceļiem, kā arī gājēju un velosipēdu ceļiem. (..)”. Šajā punktā skaidri un gaiši ir izdalīti visi iespējamie ceļi – ieskaitot atsevišķu „gājēju un velosipēdu ceļu” kā arī „velosipēdu ceļu”. Tieši tāpat atsevišķi abi šie ceļu veidi ir minēti 56.3.punktā un 111.punktā.

3)      Un te nu mēs nonākam līdz CSN lielākajam absurdam: 293.13.punkts 413.zīme “Velosipēdu ceļš”. Atļauts braukt tikai ar velosipēdiem, kā arī pārvietoties gājējiem, netraucējot velosipēdu braukšanai.

KĀ šis punkts saskan ar augstāk minētajiem punktiem? Vienā punktā rakstīts, ka gājējs var pārvietoties pa noteiktām vietām, neskaitot šo – velosipēdu ceļu, bet nākamajā, ka var staigāt arī pa velosipēdu ceļu? Vienā punktā rakstīts, ka pa velosipēdu ceļu drīkst braukt velosipēdi un mopēdi, otrā – ka pa to drīkst braukt velosipēdi un iet gājēji?

Turklāt šajā kontekstā dīvains šķiet arī vēl viens CSN punkts, kurā aprakstītas citas ceļa zīmes: 293.19.punkts 416. un 417.zīme “Gājēju un velosipēdu ceļš”. Pa ceļa vienu pusi atļauts braukt tikai ar velosipēdiem, bet pa otru pusi – pārvietoties gājējiem (atbilstoši zīmē norādītajam). Kaut kā jocīgi sanāk, ka gājēju un velosipēdu ceļam (pa kuru velosipēdists var izvēlēties arī nebraukt, bet izmantot, piemēram, blakus esošo ielu) puses ir strikti nodalītas (nav nekādu „netraucējot velosipēdistus”). Savukārt velosipēdu ceļa gadījumā, pa kuru velosipēdistam ir jābrauc obligāti, CSN ir atstāts neizskaidrots, nenodefinēts, īsti pat Ceļu policijai nesaprotams jēdziens kā „netraucējot velosipēdu braukšanai”, kuru katrs var staipīt kā viņam ienāk prātā?

Atceroties tiesību teoriju no studiju gadiem prātā nāk mūžam piesauktie likuma jēga un mērķis (ne tikai burtiskais saturs), kuri arī ir jāņem vērā tulkojot tiesību normas. Tomēr šajā gadījumā man nav īsti skaidrs ne burtiskais tulkojums (jo viens noteikumu punkts saka vienu, otrs – pretējo), ne arī mērķis un jēga šādiem punktiem. Ja mērķis ir atdalīt velosipēdistu satiksmi no gājēju pārvietošanās un no automobiļu plūsmas, tad kāpēc piepeši vienā punktā tomēr atļaut gājējiem pārvietoties pa atsevišķi esošu veloceliņu?

Ļoti vēlētos, lai augstāk minētais CSN 293.13.punkts tiktu izlabots uz „(..) atļauts pārvietoties tikai velosipēdiem un mopēdiem”. Vai arī skaidrojumu augstāk minētajiem punktiem, to kombinācijai, mērķim un jēgai.

Un par NE-juridiskajām niansēm

Šis jautājums man šobrīd ir ļoti sasāpējis, jo trešdien braucot pa Brīvības ielas veloceliņu vietā, kur tas IR fiziski ar zīmi un ceļa apzīmējumiem apzīmēts kā „velosipēdu ceļš”, piepeši manā ceļā atradās gājēja. Lai viņu nenotriektu (jo ātrums man tobrīd bija nedaudz zem 30 km/h), nācās ĻOTI strauji bremzēt un pārlidot pāri stūrei, kā rezultātā tikai saliekta velosipēda dakša, satraumēts celis (vēl joprojām ceru, ka nebūs jāoperē), saplēstas bikses, kā arī iegūti citi pušumi un nobrāzumi. Gājēju, kura gandrīz aizgāja prom no notikuma vietas, tomēr izdevās noķert un sagaidīt policiju. Tomēr kā sapratu no policijas, tā kā CSN ir šobrīd tādi kā ir un (laikam neveiksmīgā kārtā) neesmu gājējai uzskrējusi virsū, tad iespējams pati vien varu izrādīties vainīga, jo jēdziens „netraucējot velosipēdistu braukšanai” nekur īsti nodefinēts nav.

Pārpublicēts no Lindas bloga (skati to TE).

Patika? Lasi arī tupmāk, atzīmē
Lapas: 1  2
:: Mihails 2013.06.01 13:34 293.13. punktā iepriekš arī bija rakstīts, ka drīkst braukt ar velosipēdiem un mopēdiem: http://likumi.lv/doc.php?id=90585&version_date=07.11.2009#p-143519 Taču 2010. gadā pieņēma grozījumus, ka tomēr drīkst braukt ar velo un iet kājām (netraucējot velo): https://www.vestnesis.lv/?menu=doc&id=220825 Tātad 1.51. punktu vienkārši aizmirsa nomainīt.
:: sursurs 2013.06.01 14:36 Bet 16.punktu - arī aizmirsa izlabot? Un kā ar loģiku pārējām "velosipēdistu un gājēju ceļa" zīmēm - ja ir kopējs, katram, jāiet pa savu pusi, bet, a atsevišķs - gājēji var iet visur? :) Bet nu jebkurā gadījumā, uzskatu, ka nav īsti korekti piespiest velobraucējus braukt pa veloceliņu vienlaikus atļauot tur staigāt arī gājējiem. Tas apmēram tā "izkaujieties un paši tieiciet galā, kuŗš cik ātri tur ies", jo traucēšanas faktu var pierādīt tiešām tikai uzskrienot virsū :)
:: Mihails 2013.06.01 15:04 Manuprāt, vajadzētu atļaut iet gājējiem pa veloceļu tikai tad, ja blakus nav gājēju ceļš, un tikai pa pašu malu - tāpat kā pa autoceļu. Par incidentu - tas pats arī braucot ar auto, ja esi mēģinājis izvairīties no sadursmes un esi nolidojis no ceļa - pats esi vainīgs, jābrauc taisni un jābremzē, apbraukt drīkst tikai tad, ja esi pārliecināts, ka tas ir droši. Protams, var mēģināt apstrīdēt policijas lēmumu un pat mēģināt piedzīt kompensāciju no gājēja, bet neesmu pārliecināts, ka izdosies.
:: Mihails 2013.06.01 15:47 Tomēr jāmāk bremzēt tā, lai neapgāztos. Vai arī nopirkt pilsētas velosipēdu - tiem stūre ir augstāka, pārlidot pāri stūrei gandrīz nereāli.
:: andris l 2013.06.01 15:30 Vēl absurdāku tekstu kā 'jāpērk pilsētas velo' laikam nemācēji pateikt. Nu ta nopērc man to pilsētas velo + vēl vietu, kur viņu turēt. Jo vēl tak vajag mtb, lai var pa mežu braukt, vēl tak vajag šosejas ričuku, lai pa šoseju var braukt utt utt. Rakats nav par to. Raksts ir pareizs. Piekrītu, ka CSN ir jālabo. P.s. Ir valstis, kur ja atrodies ar kājām uz veloceliņa neviens neauklējas - vnk brauc virsū.
:: sursurs 2013.06.01 16:41 Mihail - par tiem lēmumiem - jā ir tā, ka nav tik vienkārši, jo gājējam jau nav nekādas apdrošināšanas un tad sanāk praktiski tikai caur tiesu var kko.. Es jau braucu taisni - vnk bija nesen pieregulētas bremzes. Būtu bik vājākas, nebūtu kūlenis, bet būtu tantei virsū. Reti jau kur ir tā, ka būtu veloceļš, bet blakus nebūtu gājēju ceļa, bet nu tādus gad. tiešām varētu saprast, jo kur tad tas gājējs ies. Bet nu par to tad varētu domāt jau projektējot ceļu un izveidot gājēju/velo ceļu kur ir kaut vai uzzīmētas tās puses. Andri - piekrītu :)
:: Edgars 2013.06.02 21:31 @Susurs: 1. lai veselība atgriežas 2. tas Veloceliņš ir domāts pēc VEF tilta, ja brauc no centra. 3. ko tas maina, ja gājējs drīkst vai nedrīkst staigāt pa veloceliņu? Tad varam viņu iesūdzēt? un n-tos gadus sevi aizņemt tiesu iestādēs? Šis gadījums gan atgādina, ka vajadzētu atcerēties par apdrošināšanu, varbūt tā varētu segt kādus izdevumus. p.s. Iedomājies, uz veloceliņa iet nedzirdīgs cilvēks un tu zvani un zvani, bet viņš nekust, un tad tu izdomā viņu notriekt, vai vērts?
:: sursurs 2013.06.03 11:00 Edgar - maina, to, ka policistis var aizrādīt, iespējams, var ieviest kādu brīdinājumu sistēmu (jo informatīvie pasākumi laika gaitā neko tomēr nedod), utt. Līdzīgi kā, ja cilvēks piepeši izdomā pastaigāties pa ielas braucamo daļu. Šobrīd pēc CSN sanāk, ka pat policists var tikai noplātīt rokas, jo cilvēks atbild "bet es taču netraucēju!". Un jebkurš tā mierīgi var atbildēt līdz pat brīdim, kamēr viņam patiešām kāds uz tā veloceliņa neuzskrien virsū (jo nu tad tiešām ir skaidrs, ka laikam tomēr traucēja).
:: b_d 2013.06.03 20:10 Aha, neviens nav pamanījis. Visi visu pamanīja, un pat vienu brīdi gājējiem bija paredzēts brīdinājums, vai pat sods. Cik es sapratu, paldies jāsaka Garkalnes novada domei, kas, lai nepapistu eiropas naudu, jo projekts tika taisīts uz veloceliņu, nevis gājēju un veloceļiņu, izlobēja izmaiņas noteikumos. Pus ļimons, zinies. Tāpēc, nav stāsts par loģiku, bet par mūsu politkultūru.
:: bu_da 2013.06.04 09:23 nu un beigās, kā parasti - gājeji iet kur grib, velo brauc kur grib, droši nav nevienam, eiropas nauda apgūta, ķeksītis ievilkts.
Lapas: 1  2
Tavs komentārs:
Vārds, Uzvārds:*
e-pasts:* (netiek publicēts)
Aprēķiniet: 15 + 1 =
 »
Top.LV